A részképesség zavarok kutatásával, enyhítésével foglalkozó szakemberek már régóta tudják, hogy a diszlexiának sokféle oka lehet.
A primér ok azonban nem pedagógiai, hanem látóideg.pálya rendellenesség, amely korrigálható a ChromaGen színes lencsés szemüveggel, és speciális pedagógiai reedukációval.
A módszer
A vizsgálatokat a ChromaGen haploszkópikus (a két szemet külön-külön és együttesen is vizsgáljuk) lencserendszerrel, (16db, 8 speciális szűrőkarakterisztikájú lencse, minden típusból 2db), megadott protokoll alapján végezzük. Ezután a kiválasztjuk a megflelőszínes szűrőt, szemüveg lencséket. (Gyakran a két szűrő nem egyforma karakterisztikájú). A szűrők kiválasztása után kerül sor a hatékonyság lemérésére.
Diszlexia specialista fejlesztő pedagógusunk felügyelete mellett olvasási tesztet végeztetünk a diszlexiással, előbb a színes lencsék nélkül, majd kivélasztott lencsékkel.
Eredmények
Olvasásban
Az olvasási tempó lencsével, már első alkalommal minimum 10-15%-kal, de akár 35-40%-kal is nőhet. A viselést követően ezek az értékek fokozatosan emelkednek. Az első lencse nélküli vizsgálatkor a páciens gyakran csak 3- 4 betűt lát egyszerre, az első lencsés olvasáskor viszont már 6-8 betűt, rövidebb szavak esetén már a következő szót is látja, mikor még csak az előtte lévőt olvassa. Mivel az egész szót egyben látja, nem olvas más toldalékot, nem próbálja a tempó lassúságát a toldalék kitalálásával kompenzálni. Ugyanezen okból nő a szövegértés, egyrészt mert gyorsabb az olvasási tempó, másrészt, mert az egész szót egyszerre látja, így hamarabb megérti az olvasottakat. Az olvasás hangsúlyossá válik, mert látja a szót követő központozást.
Írásban
A szemüveg viselését követően a formák egymás közötti távolsága rendezettebbé válik, a formák alakja szabályosabb, nagyságuk megközelítően azonos lesz. -Olvasáskor a betűket a lencsével pontosabban, gyorsabban észleli, a szöveget hamarabb megérti. Ezért a szavakat egységes egészében látja, íráskor ezt képezi vissza. A diszlexiások többségének igen erős a vizuális memóriája, az olvasott szavakat pontosabban megjelenítik írásban is.
Matematikában
A számok ritkábban cserélődnek fel. -A helyi értékek kevésbé csúsznak el. Az olvasási készség javulásának következtében természetesen a matematikai szöveges feladatok megértése is könnyebb.
Viselkedésben
Az iskolai pozitív visszajelzések növelik az önbizalmat. -Csökken a hangos olvasástól, az önálló munkától való félelem. -Csökkennek a pszichoszomatikus tünetek: hasfájás, kéztördelés, láblengetés, körömrágás… -A gyerekek képesek lesznek az önálló tanulásra. Mivel többségüknek nagyon jó a memóriája, elég egyszer elolvasni a tananyagot. Most már kevesebb hibával, jóval gyorsabban rögzül az új ismeret.
Következtetés
A diszlexia egy igen összetett probléma. A hatékony kezelés feltétlen módszere a KOMPLEX TERÁPIA. A páciensek általában először a szakpedagógussal találkoznak, aki felméri a nyelvi képességeket, és előírja számukra a megfelelő reedukációs programot. Itt nem szabad megállni, hanem a pácienseket ki kell vizsgálni, és a szakkonzíliumok alapján / fül-orr-gégész, foniáter, szemész, neurológus pszichiáter és még amire szükség van/ megfelelő kiegészítő kezelésben kell részesíteni őket. Ezeknek a kiegészítő kezeléseknek az egyik hatékony módszere a színes szűrőlencsék alkalmazása. Összefoglalva: a diszlexia korrekciójának a leghatékonyabb módszere a célzott, EGYÉNRE SZABOTT REEDUKÁCIÓ, megtámogatva a szakkonzíliumok által javasolt szintén EGYÉNRE SZABOTT SPECIÁLIS TERÁPIÁKKAL.
A primér ok azonban nem pedagógiai, hanem látóideg.pálya rendellenesség, amely korrigálható a ChromaGen színes lencsés szemüveggel, és speciális pedagógiai reedukációval.
A módszer
A vizsgálatokat a ChromaGen haploszkópikus (a két szemet külön-külön és együttesen is vizsgáljuk) lencserendszerrel, (16db, 8 speciális szűrőkarakterisztikájú lencse, minden típusból 2db), megadott protokoll alapján végezzük. Ezután a kiválasztjuk a megflelőszínes szűrőt, szemüveg lencséket. (Gyakran a két szűrő nem egyforma karakterisztikájú). A szűrők kiválasztása után kerül sor a hatékonyság lemérésére.
Diszlexia specialista fejlesztő pedagógusunk felügyelete mellett olvasási tesztet végeztetünk a diszlexiással, előbb a színes lencsék nélkül, majd kivélasztott lencsékkel.
Eredmények
Olvasásban
Az olvasási tempó lencsével, már első alkalommal minimum 10-15%-kal, de akár 35-40%-kal is nőhet. A viselést követően ezek az értékek fokozatosan emelkednek. Az első lencse nélküli vizsgálatkor a páciens gyakran csak 3- 4 betűt lát egyszerre, az első lencsés olvasáskor viszont már 6-8 betűt, rövidebb szavak esetén már a következő szót is látja, mikor még csak az előtte lévőt olvassa. Mivel az egész szót egyben látja, nem olvas más toldalékot, nem próbálja a tempó lassúságát a toldalék kitalálásával kompenzálni. Ugyanezen okból nő a szövegértés, egyrészt mert gyorsabb az olvasási tempó, másrészt, mert az egész szót egyszerre látja, így hamarabb megérti az olvasottakat. Az olvasás hangsúlyossá válik, mert látja a szót követő központozást.
Írásban
A szemüveg viselését követően a formák egymás közötti távolsága rendezettebbé válik, a formák alakja szabályosabb, nagyságuk megközelítően azonos lesz. -Olvasáskor a betűket a lencsével pontosabban, gyorsabban észleli, a szöveget hamarabb megérti. Ezért a szavakat egységes egészében látja, íráskor ezt képezi vissza. A diszlexiások többségének igen erős a vizuális memóriája, az olvasott szavakat pontosabban megjelenítik írásban is.
Matematikában
A számok ritkábban cserélődnek fel. -A helyi értékek kevésbé csúsznak el. Az olvasási készség javulásának következtében természetesen a matematikai szöveges feladatok megértése is könnyebb.
Viselkedésben
Az iskolai pozitív visszajelzések növelik az önbizalmat. -Csökken a hangos olvasástól, az önálló munkától való félelem. -Csökkennek a pszichoszomatikus tünetek: hasfájás, kéztördelés, láblengetés, körömrágás… -A gyerekek képesek lesznek az önálló tanulásra. Mivel többségüknek nagyon jó a memóriája, elég egyszer elolvasni a tananyagot. Most már kevesebb hibával, jóval gyorsabban rögzül az új ismeret.
Következtetés
A diszlexia egy igen összetett probléma. A hatékony kezelés feltétlen módszere a KOMPLEX TERÁPIA. A páciensek általában először a szakpedagógussal találkoznak, aki felméri a nyelvi képességeket, és előírja számukra a megfelelő reedukációs programot. Itt nem szabad megállni, hanem a pácienseket ki kell vizsgálni, és a szakkonzíliumok alapján / fül-orr-gégész, foniáter, szemész, neurológus pszichiáter és még amire szükség van/ megfelelő kiegészítő kezelésben kell részesíteni őket. Ezeknek a kiegészítő kezeléseknek az egyik hatékony módszere a színes szűrőlencsék alkalmazása. Összefoglalva: a diszlexia korrekciójának a leghatékonyabb módszere a célzott, EGYÉNRE SZABOTT REEDUKÁCIÓ, megtámogatva a szakkonzíliumok által javasolt szintén EGYÉNRE SZABOTT SPECIÁLIS TERÁPIÁKKAL.
A ChromaGen lencsék FDA - Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerhivatal -
és EU engedélyekkel, CE - számmal rendelkeznek.
Más színes lencsékért, azok hatásáért nem vállalunk felelősséget!
Más színes lencsékért, azok hatásáért nem vállalunk felelősséget!